566611
Książka
W koszyku
W książce udzielono odpowiedzi na 30 zarzutów wobec koncepcji wolności od wychowania, jej teorii i praktyki, które zostały postawione przez specjalistów od nauk o wychowaniu. Wobec każdego zacytowanego, obszernego fragmentu tekstu pedagogicznego stawiane są starannie wypracowane amikatywne repliki. Ta ambitna książka została napisana dla naukowej dyskusji wokół wolnej odwychowania koncepcji i skierowana jest zarówno do specjalistów w dziedzinie pedagogiki, jak i zainteresowanych laików. Staje się oczywiste, dlaczego zasada wolnego od wychowania obcowania z dziećmi wymyka się pedagogicznemu myśleniu - musi się wymykać, skoro tak fascynująca jest amikatywna argumentacja. Przed czytelnikiem odkrywane są za pomocą niezliczonych przemyśleńamikatywne niuanse i wzajemne powiązania w 30 parach (krytyka - replika), z których wyłania się pełny obraz postpedagogicznego projektu.
Słowo Autora do wydania polskiego * Wstęp do wydania polskiego I. * Wprowadzenie * 1. Dialog antypedagogiczno-pedagogiczny * 2. Replika na recepcję pedagogiczną * 3. Problematyka antropologiczna * 4. O tożsamości antypedagogiki * 5. O tożsamości pedagogiki * II. Dialogi * A. Dialog z Andreasem Flitnerem: Konradzie, mawiała Pani Matka * 1. Antypedagogika pokazuje swym bezładnym lżeniem wszystkich * nauczycieli i wychowawców, że chodzi jej nie tyle o poważną dyskusję, * ile o efekt publicystyczny * 2. Antypedagogika powraca do nierealnych marzeń romantyków * 3. Antypedagogika nie wyjaśnia, w jaki sposób ma dojść do interpretacji * świata i doświadczania jego sensu, jeśli dzieciom mają być * przekazywane treści nauczania z pominięciem wychowania * 4. Antypedagogika nie myśli o dzieciach, które bez obowiązku szkolnego * byłyby całkowicie odcięte od wszelkiej nauki, a zatem * i od wszelkiego rozwoju ich wolności * 5. Antypedagogika nie dostrzega społecznej strony rozwoju * własnego Ja i proponuje sterylny stosunek podporządkowania * 6. Antypedagogika odrzuca odpowiedzialność wychowawcy * za dziecko * 7. Antypedagogika wzmaga skłonność do uchodzenia z pola walki * i pozostawiania dzieci samym sobie; ryzykuje zatem wydanie dzieci * na pastwę tych wszystkich, którzy dzisiaj wyciągają po nie ręce * 8. Antypedagogika chce się uwolnić od pośredniczenia w stosowaniu * wymagań i przymusu wobec dzieci * 9. Antypedagogika wprowadza w błąd w tym względzie, * że istnieje wgląd dorosłych w konieczności, których dziecko * nie może jeszcze zrozumieć i przyjąć za własne * 10. Antypedagogika poprzez Niemiecki Manifest Dziecięcy * rości sobie również prawo do wymagań sprzecznych * z zagwarantowanymi prawami dziecka * B. Dialogi z Jurgenem Oelkersem i Thomasem Lehmannem * Antypedagogika: wyzwanie i krytyka * 11. Antypedagogika rozmija się zwyczajnie z problematyką * pedagogiczną, chcąc się uwolnić od dialektyki jednostki i kultury * 12. Antypedagogika nie rozwiązuje aporii rozumu i wychowania * 13. Antypedagogika wzmacnia irracjonalność i podatność na pokusy * polityczne przez wyłączne umiejscowienie „prawdziwego Ja” * w wymiarze uczuciowym * 14. Antypedagogika czyni z dzieci istoty sztuczne, pokazujące się * zawsze tylko z dobrej strony * 15. Antypedagogika sugeruje, że spontaniczne wyrażanie nienawiści, * zawiści, rywalizacji, lekceważenia, obojętności itd. * nie pociąga za sobą żadnych negatywnych skutków * 16. Antypedagogika nie pyta dzieci, czy chcą antypedagogiki * i nie poddaje swoich wartości pod dyskusję * 17. Antypedagogika chce, by dzieci nauczyły się działać według * zasad moralnych innych niż prawo silniejszego * 18. Antypedagogika daje dziecku wolną rękę w wykorzystywaniu * dorosłych zgodnie z jego wolą i nie ma możliwości poskramiania * jego samowoli * 19. Antypedagogika zmierza w kierunku pedagogiki ułatwień, * czyniącej w końcu z dzieci niewolników potrzeb, które można * zaspokoić tylko sytuacyjnie * 20. Antypedagogika pomija to, że przyjaźń oznacza dla dzieci * coś zupełnie innego niż dla dorosłych * C. Dialogi z Michaelem Winklerem * Uwagi krytyczne do antypedagogiki * 21. Antypedagogika pozwala jednostce samodzielnie decydować, * czego zamierza się uczyć, i odrzuca tezę, że trzeba sobie przyswoić * warunki ludzkiego życia, by moc żyć * 22. Antypedagogika chce pozostawić dzieci samym sobie; * młode pokolenie musi zaczynać od początku, samo i zdane * tylko na własne siły * 23. Antypedagogika kwestionuje czyn moralny i moralność w ogóle; * triumfuje „władza silniejszego” * 24. Antypedagogika ukazuje wszelki altruizm jako wyobcowanie; * dla niej każdy człowiek jest sam dla siebie bliźnim * 25. Antypedagogika wyklucza cele i perspektywy, nie zna kategorii * czasu i bazuje na idei „tu i teraz” * 26. Antypedagogika odrzuca sprzeczność i uwagi krytyczne * jako bezcelowe i jako świadectwo niedostatecznej * zdolności myślenia * 27. Antypedagogika nie uważa się za uzasadnioną naukowo * i neguje kryterium metodycznego myślenia i argumentowania * 28. Antypedagogika nie uznaje wpływu norm społecznych * na rozwój osobowości dziecka i przez to wzmacnia tylko * ich oddziaływanie * 29. Antypedagogika ustawia się przeciw cywilizacji, podnosi wolę * dziecka do rangi kryterium i czyni ludzi ślepymi wobec * wszystkich momentów obiektywności, które wynikają * z indywidualnego działania * 30 Antypedagogika nie przyjmuje do wiadomości realnej * dialektyki nakazów społecznych * Spojrzenie w przyszłość * Literatura * Aneks * Aktualne rozważania * Na temat rozumienia antypedagogicznej * Na temat praktyki antypedagogicznej * Słownik antypedagogiczny * Test antypedagogiczny
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15416, 15712 (2 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Antipädagogik im Dialog : eine Einführung antipädagogisches Denken,
Tyt. okł.: Antypedagogika w dialogu
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej